9 rád ako správne začať v novej práci

Každá firma má zaužívané vzorce správania, ktoré sú buď akceptované alebo nie. Znie to celkom stresujúco, no pripravili sme si pre vás niekoľko bodov, ako čo najlepšie zvládnuť váš prvý pracovný deň.

 

1. Sledujte si čas

Nastaviť si hodinky bude určite prvý krok ako vykročiť tou správnou nohou do nového zamestnania. Naplánujte si čas príchodu na pracovisko približne 15 minút pred dohodnutým časom a rátajte s možným časovým sklzom. Pokiaľ by ste meškali v prvý pracovný deň, rozhodne neurobíte najlepší prvý dojem. 

Niekoľko minútovú rezervu využijete na upokojenie sa. Kolegov budete môcť čakať s úsmevom na tvári a pozitívnou energiou, ktorú pri zvítaní určite ocenia.

 

2. Zodpovedne sa pripravte

Nový zamestnávateľ aj kolegovia a váš priamy nadriadený majú od vás určité očakávania o tom, ako obohatíte pracovný tím o svoje schopnosti, skúsenosti a vedomosti. Tieto okolnosti vo vás môžu vyvolať stres, no ak budete venovať dostatok času dôkladnej príprave, nemusíte sa ničoho báť. 

Prezrite si portfólio vášho zamestnávateľa a urobte si všeobecný prehľad o jeho činnostiach, nech ste pri rozhovore s novými kolegami v obraze. So všeobecným prehľadom o aktuálnom dianí vo svete určite tiež nič nepokazíte a skvele zapôsobí ak pri debate nezostanete ticho, no práve naopak, zapojíte sa do nej. Cielene sa pripravte na nové prostredie, komunikáciu s neznámymi ľuďmi, ktorí sa majú stať súčasťou vášho každodenného života a snažte sa pozitívne naladiť. Dobré psychické nastavenie je pred začiatkom v novej práci neoddeliteľnou súčasťou dôležitou pre vás aj pre vášho zamestnávateľa.

 

3. Vhodne sa oblečte

Ako sa hovorí, ,,šaty robia človeka.” V tomto článku sme už naznačili, že prvý dojem je veľmi dôležitý a práve šaty sú tiež jeho súčasťou. Výber oblečenia by sa mal odvíjať od firemnej kultúry a charakteru vašej novej práce. Niektoré firmy majú striktne stanovené požiadavky na pracovný odev, inde to môže byť voľnejšie podľa vlastnej preferencie. 

Ideálne sa môžete o vhodnosti pracovného oblečenia informovať na HR oddelení ešte pred nástupom. Pokiaľ sa k takejto informácii nedostanete včas, uvážte najmä či ide o formálny alebo neformálny typ zamestnania a na základe toho zvoľte svoj šatník. Nemusíte mať drahé značkové oblečenie, no dôležité je v ňom pôsobiť profesionálne, upravene a čisto. Je v poriadku sa slušne opýtať vášho nadriadeného, či oblečenie, ktoré na sebe máte, je vhodné na vašu novú pracovnú pozíciu a sebakriticky prijať akúkoľvek odpoveď. Aj pozitívna aj negatívna odozva vám pomôžu do budúcna pri výbere vhodného pracovného šatníka.

 

4. Pozor na pravidlá tykania

Tykanie v predošlom zamestnaní nás môže viesť k tykaniu aj v tom novom. Pozor na to! Tykanie po správnosti navrhuje osoba pracovne alebo vekovo staršia. Ako nový zamestnanec nie ste v pozícii kedy sa patrí, aby ste tykanie navrhli vy. Mohlo by to pôsobiť trúfalo a to v tomto prípade nebude veľmi žiadúci prvý dojem v novej práci.

 

5. Nasávajte pracovné rituály

Prvé dni by ste sa mali viac venovať pozorovaniu fungovania na pracovisku, aby ste zistili, čo si môžete dovoliť a čo je naopak už za hranicami. Skúste dvakrát viac počúvať ako hovoriť. Tak dokážete nasať firemnú kultúru a najlepšie zapadnúť do kolektívu. 

V každej firme vládne iná kultúra a to častokrát závisí aj od veľkosti spoločnosti. V malých podnikoch býva zväčša rodinná atmosféra a aj vzťahy s kolegami sú osobnejšie, no vo veľkých firmách sa nemusíte vždy stretnúť s priateľskými vzťahmi, ale skôr s neosobným prístupom.

Obedňajšie a kávové rituály sú medzi zamestnancami veľmi obľúbené. Je to priestor na oddych a vzájomné spoznávanie. Ak vás v prvý deň kolegovia pozvú na obed, či kávu, určite ich neodmietajte! Je to vhodná príležitosť zistiť, kam zvyčajne chodia na obed a akú kávu radi pijú. Nemusíte si hneď všetky informácie zapamätať, no postupne lepšie pochopíte ich zaužívané rituály a rýchlejšie zapadnete do kolektívu. 

 

6. Predstavte sa

V ideálnom prípade, a to najmä vo väčších firmách, vás predstaví váš nadriadený. Dokonca, vo väčších firmách sa o vašom nástupe vaši kolegovia môžu dozvedieť prostredníctvom internej mailovej alebo inej komunikácie, prípadne bude pre vás pripravené krátke uvítanie a predstavenie pred zvyškom tímu. V menších kolektívoch sa pravdepodobne budete predstavovať sami. 

To, ako sa predstavíte, je tiež dôležitou súčasťou prvého dojmu, ktorý spravíte v novom zamestnaní. Pokiaľ vás privedie do kolektívu váš šéf, no i po dlhšej chvíli vás nepredstaví, nehanbite sa predstaviť sám/sama. Bude to pôsobiť priateľsky, no neuponáhľajte sa ak to má v pláne urobiť váš nadriadený skôr ako vy, bolo by to nevhodné. Ak sa necítite komfortne pri predstavovaní samého seba, môžete vášho nadriadeného o to slušne požiadať. Koniec koncov, má vás viesť a predstaviť vám vaše nové pracovné prostredie.

 

7. Pýtajte sa

Otázky na odpovede, ktoré sú viac-menej všeobecne známe skúste vynechať, no nebojte sa pýtať ak v niečom nemáte jasno. Prvé dni sa budete cítiť stratený a otázok vám bude behať po rozume viac než dosť. Preto je vhodné ich vyselektovať, či naozaj neviete zistiť odpoveď aj bez pomoci kolegu, či vášho nadriadeného. Aj vaši kolegovia raz začínali a preto vás určite pochopia a radi vám pomôžu. 

Dôležité je, aby ste na vaše otázky mali dôvod a ukázali v nich schopnosť pohnúť sa o krok vpred. A samozrejme, nezabúdajte na obľúbenú otázku zamestnávateľa – ,,s čím vám môžem pomôcť?”

 

8. Príliš sa neodviažte

Dávajte si pozor na vtipné narážky na účet vašich kolegov. Zmysel pre humor je určite skvelá vlastnosť, no pokiaľ nepoznáte svoj nový kolektív dostatočne dobre, neviete, či im nebude skôr prekážať. Humor v prvých dňoch používajte preto s rozumom. 

Netreba sa hneď ani príliš rozrozprávať o svojom súkromí. Ak sa vás niekto priamo spýta, odpovedzte, no nerozvíjajte svoj osobný život príliš do hĺbky. Predstavte si, koľko času ešte spolu budete pracovať. Určite sa spoznáte so svojimi kolegami ešte oveľa lepšie a sami zvážite, komu sa chcete bližšie zdôveriť a komu nie.

 

9. Vypýtajte si spätnú väzbu!

Pýtať si spätnú väzbu v prvých dňoch, keď sa oboznamujete so svojou pracovnou náplňou je skvelý nápad. Pomôže vám to zefektívniť vašu prácu a zlepšiť pracovné postupy. Myslite na to, že okrem prvých dní sa budete stále ešte len učiť aj najbližšie mesiace, možno aj roky. Je to v poriadku. Spätná väzba už pri zaúčaní vám pomôže sa vyvarovať chybám, ktoré by mohli neskôr prekážať vášmu zamestnávateľovi. Je to skvelá príležitosť ako im predísť a robiť svoju prácu presne podľa jeho predstáv.

 

Veríme, že vďaka našim tipom zvládnete prvý deň vo vašom novom zamestnaní s prehľadom. Buďte sami sebou a urobte všetko pre to, aby ste sa ukázali v tom najlepšom svetle. Nezabudnite prísť načas, vhodne sa obliecť a v neposlednom rada sa dôsledne psychicky pripraviť. S úsmevom na tvári sa predstavte svojim novým kolegom, no nezabúdajte si šetriť svoj zmysel pre humor na neskôr. Snažte sa zaužívať si pracovné postupy a oddychové rituály, pričom sa nebojte pýtať čo a ako funguje. Pýtanie sa vám pomôže aj pri získavaní spätnej väzby, ktorú budete potrebovať na zefektívnenie vašej práce. 

 

Prajeme vám úspešný prvý pracovný deň.